tiistai 11. marraskuuta 2008

Mondon pieni kauneusvirhe

Meille tulee tänä vuonna Mondon vuosikerta, mikä antaa mahdollisuuden tutustua tähän kunnianhimoiseen lehteen.

Yksi asia häiritsee - kotiinpäin vetäminen. On toki luonnollista, että mediassa mainostetaan oman konsernin tuotteita sisäisesti. Pahin esimerkki tästä on tietysti Suomen suurin mediakonserni: Hesari mainostaa kokosivun mainoksella Matkaopas-lehteä, Nelonen mainostaa Suomalaista Kirjakauppaa ja R-kioskia, R-kioski pitää esillä SanomaMagazines-lehtiä, Nelonen Radio Aaltoa jne. Kuitenkin SanomaWSOY onnistuu tekemään tämän kaiken siten, ettei se häiritse. Tarkkanäköinen näkee tietysti kaiken, mutta Hesari ei pelkästään suosittele Nelosen TV-ohjelmia. Myös kilpailijan ohjelmia kehutaan.

Mondossa lehti pyörii omien kirjojen ympärillä, niitä kehutaan lukijakirjeissä ja mainostetaan lehden sivuilla. Tämä ei ole väärin, ellei se johda yksisilmäisyyteen.

Tämä kaikki tuli mieleen, kun Mondo julkaisi hienon Koh Samui -artikkelin. Suomen johtaviin matkajournalisteihin kuuluva Antti Helin tuntee Thaimaan hyvin ja osaa kirjoittaa.

Tarinaan kuuluu se tosiasia, että meillä on maailman ainoa Koh Samui -matkaopas markkinoilla. Miten siis Mondo kommentoi tätä maailman ainoaa opasta? Ei mitenkään, onhan se kilpailija. Mondo kehuu ja suosittelee ainoastaan omaa opastaan, Thaimaa, jossa Koh Samuista on pieni osuus.

Miksi kukaan ottaisi Samuille koko Thaimaan yleisoppaan, jos tarjolla on alueopas, joka nimenomaan keskittyy Koh Samuihin ja Siaminlahdelle?

Vaikka HS on monessa kauhutarina monopolien haitallisuudesta sekä journalismille että ihmisoikeuksille, HS kuitenkin uskaltaa olla näennäisen neutraali uutisoinnissaan.

Jos suomalaiset ahertaa ja tekee jotakin, jota kuka muu missään maailmalla ei ole koskaan tehnyt, se kannattaisi edes mainita. Jos suomalaiset jatkuvasti väheksyvät toistensa hommia, kohta meitä suomalaisia ei enää ole olemassakaan.

Ei kommentteja: