perjantai 22. elokuuta 2008

Maantieliikenne tökkii

Kuulin äskettäin, että suomalaiset autoilijat harrastavat ilmiantamista yllättävän paljon. Sen sijaan, että he keskittyisivät turvalliseen ajosuoritukseen omassa autossaan, he kaivavat kännykkänsä esille ja ilmiantavat muita kuljettajia poliisille.

Tällainen ilmiantaminen on jo sellaisenaan järkyttävä osoitus ahdistuneesta mielenlaadusta, mutta katsotaan nyt ensin tätä autoliikennettä.

Itä-Suomen tiet ovat jo pitkään olleet tukossa, koska venäläiset rekat tukkivat maantiet. Kun yhtälöön lisätään satunnaiset traktorit, suomalaiset rekat, asuntoautot, ikääntyneet kuljettajat ja arat (nais?)kuljettajat, maantieliikenne tökkii ja pahasti.

Vaihtoehtoja on kaksi. Joko ajat jonossa alinopeutta ja istut muutaman tunnin ylimääräistä autossa, tai pyrit sujuvaan ajoon, johon kuuluu ohituksia.

Ohitukset loukkaavat ilmiantajia, ja sitten taas kannellaan poliisille, että "mut ohitettíin".

Liikenne ei suju, jos se jonoutuu kilometrien letkaksi venäläisrekkojen, traktoreiden tai asuntoautojen perään. Jonojen purkaminen ohittamalla olisi sujuvaa liikennettä, mutta jos jokainen ohitus ilmiannetaan heti poliisille, ei sujuvuudesta kannata edes haaveilla.

Sama koskee kaupunkiliikennettä, etenkin Helsingissä. Ajan paljon Helsingissä, ja näen kahdenlaisia kuljettajia: osa ajaa punaisia päin ja purkaa jonoa, toiset tekevät äkkijarrutuksen keltaisissa ja pitävät jonon pitkänä.

Kumpi on itsekkäämpää: päästää jonoa purkautumaan ajamalla vielä punaisella yli, vai pitää jono pitkänä ja samalla pitää itseään "syyttömänä" liikenteessä.

Kuuntelen aika paljon Novaa, joka on omaksunut tällaisen muita syyttelevän, osin tekopyhän linjauksen, jossa jokainen erilainen on syyllinen ja ihmisiä holhotaan kuin pieniä lapsia. Tämä asenne ilmenee toki muissakin kysymyksissä kuin liikenteessä.

Tällaisen holhoavan, ihmisarvoa alentavan asenteen mukaan itsekkyyttä on ajaa valoista "vanhoilla keltaisilla", vaikka se purkaa jonoa. Hyveellistä on painaa jarrut pohjaan ja pitää jonossa seisovat työmatkalaiset hermostuneina, ja aiheuttaa myöhästymisiä töistä.

Liikenteessä on kaksi valintaa: sujuvuus vai sääntöjen noudattaminen. Liikenne olisi paremmissa käsissä, jos jonoja purettaisiin ja kuljettajat voisivat itse valita ajonopeutensa. Itse ajan usein nelosvaihteella alinopeutta (alle 80 km tunnissa) ja vitosvaihteella lievää ylinopeutta, koska esimerkiksi tasan 80 km tunnissa vitosvaihteella aiheuttaa moottorin tärinää. On auton, ympäristön ja liikenteen etu, että ajotyyli on vakaa, tasainen ja sujuva. Nykytilanne on kuitenkin sellainen, että kuljettajat ajavat huomattavaa alinopeutta jonoissa, tekevät äkkijarrutuksia, nopeita kiihdytyksiä, ja kaikki vain sen takia, että ei uskalleta ohittaa ja purkaa jonoja joko sääntörikkomusten tai ilmiantojen pelossa.

Ja miksikö? No siksi, että jos erotut massasta, sinut ilmiannetaan heti kännykällä poliisille.

Kannatan moottoriteitä useastakin syystä. Ne vievät raskaan liikenteen pois lasten kouluteiltä, kirkonkylistä ja paikallisen liikenteen seasta. Yhtä suuri etu moottoriteillä on se, että siellä ajotapa on helppo valita oman auton yksilöllisten ominaisuuksien mukaan. Vakaa, tasainen ajonopeus on mahdollista - jos muut ajavat nopeammin, he pääsevät ohi vasemmalta. Jos muut ajavat hitaammin, itse pääset heidän ohi.

Itä-Suomen rekkaongelmat ovat kuitenkin sotkeneet tätä. Imatran moottoritiellä on 80 km rajoitus. Jos rekat eivät ole jonossa, rajoitus pysyy edelleenkin. Jos sitten ajat normaalia, vakaata ja tasaista ajotyyliäsi (joka Imatran moottoritiellä on siten ylinopeutta), voit odottaa mistä autosta tahansa ilmiantajan kantelevan poliisille, että "täällä taas kaahaillaan" tai että "vaarannetaan liikennettä".

Tällaisia ilmaisuja viljellään myös Radio Novan liikenneohjelmissa.

Kysymys on filosofinen. Onko liikenteen tarkoituksena kuljettaa yksilöitä paikasta A paikkaan B vai onko tarkoituksena luoda sääntökokoelma, jota valvotusti noudatetaan, olosuhteista riippumatta? Ja sitten jos joku erottuu massasta, niin heti ilmiannetaan?

Ilmiantaminen herättää kauhua. On jotenkin erityisen suomalaista, että aikoinaan suomalaiset poliitikot hiippailivat Tehtaankadulle ilmiantamaan tovereitaan, koska nämä olivat olleet "neuvostovastaisia". Olivat rikkoneet "sääntöjä". Olivat erottuneet massasta.

Jokainen voi miettiä kumpi on tärkeämpää: liikenteen sujuvuus vai poliisin tehtävien ottaminen oman ajosuoritteen päälle eli muiden ajotyylin valvominen ja poikkeavuuksista raportointi suoraan poliisille?

Ei kommentteja: