lauantai 23. elokuuta 2008

Lisää liikenteestä

Tärkeä, ehkä tärkein syy kirjoitella blogia, on typerien valheiden, tabujen tai väärinkäsitysten korjaaminen. Kollektiivinen itsepetos on säälittävä ilmiö. Tarvitaan edes blogi korjaamaan näitä typeryyksiä.

Liikenteestä syntyy paljon valkoisia valheita. Taustalla on toki hyvää tarkoittava tavoite vähentää kuolemia ja loukkaantumisia liikenteessä, mutta pitääkö tämän tavoitteen saavuttamiseksi valehdella?

Yksi surkeimpia valheita on väite, jonka mukaan "perille ei saavuta yhtään sen aikaisemmin, vaikka ajaisi ylinopeutta". Sen mukaan nopeasti ajava tulee korkeintaan muutaman minuutin aiemmin keskustan liikennevaloihin, ja sekin säästetty aika valuu sitten valoissa. Ei pidä paikkaansa.

Itse ajan suurin piirtein 40,000 kilometriä vuosittain. Monet ajavat vielä enemmän.

Annan pari matemaattista tosiasiaa:

Jos ajaisin vuoden ajourakan keskivauhtia 100 km tunnissa, menisi ajourakkaan 16 vuorokautta ja 16 tuntia.

Koska liikenteessä on venäläisiä autorekkoja, traktoreita, asuntoautoja, arkoja naiskuljettajia, liikennevaloja ja ennen kaikkea liikennerajoituksia (ja ajan myös kaupunkien keskustoissa), todellinen keskivauhti koko vuoden ajourakassa on enemmänkin 50 km tunnissa.

Tämä tarkoittaa sitä, että joka vuosi istun 33 vuorokautta ja 8 tuntia pelkästään kuljettamalla autoa. Eli yli kuukausi joka vuosi menee pelkkään ajamiseen!

Jos siis joku väittää, että vauhdikas ajaminen, eli usein ylinopeus, "ei hyödytä", se ei ole totta.

Jos voisin ajaa ylinopeutta, tai jos moottoriteitä olisi enemmän, tai jos ylipäätään suomalainen liikenne olisi sujuvampaa, eli jos keskivauhtini olisikin 100 km tunnissa, minulle jäisi aikaa työntekoon tai muuhun hyödylliseen yli 16 vuorokautta joka vuosi. Jos säästynyt aika lasketaan 8 tunnin työpäiviksi, saisin 50 täyttä työpäivää lisää! Nyt nuo 50 työpäivää kuluvat körötellessä rekkojen perässä tai naurettavan alhaisten nopeusrajoitusten mukaan suomalaisilla maanteillä. Mitä tuhlausta!

Valitettavasti ihmisarvoa loukkaava, holhoava suomalainen liikennevalistus valehtelee, että "kiire" liikenteessä ei tuo mitään ajansäästöä.

Logiikka on täysin virheellinen. Ensinnäkin matka-aika on suoraan verrannollinen ajonopeuteen. Helsingistä Tampereelle voi ajaa maksiminopeutta puolessatoista tunnissa, kun taas 60 km tunnissa vie tasan kaksi kertaa enemmän aikaa. Säästynyt puolitoistatuntinen antaa mahdollisuuden lämmittää sauna ja valmistaa vaikkapa herkullinen illallinen. Mieluummin sauna ja ruoka kuin köröttely alinopeutta rekkojen perässä maanteillä!

Useimmilla autoa ajavilla suomalaisilla on oikeasti kiire. Aamuisin Helsingin sisäänajoväylillä on massiiviset tungokset, koska kukaan ei uskalla ajaa keltaisilla risteyksen yli tai reagoi muuten vain etanan vauhdilla ajotilanteisiin. Jos jokaisessa risteyksessä kaksi-kolme autoa ajaisi keltaisilla risteyksen yli, jonot purkautuisivat nopeammin, ja jonon perällä odottava auto pääsisi parin valovuoron verran nopeammin eteenpäin.

Juuri valoissa tyhjäkäynti, liikkeelle lähtö ja jarrutus, ja tämän toistaminen moneen kertaan kuluttaa turhaan polttoainetta ja lisää autoilun päästöjä. Joustava, sujuva liikenne rikkoisi liikennesääntöjä joustavasti, päästämällä pari-kolme autoa "vanhoilla keltaisilla" yli, ja loputtomat jonot purkautuisivat nopeammin.

Nämä kysymykset ovat kuitenkin vaikeita. Kun todelliset ongelmat ovat liian vaikeita käsitellä, suomalaiset laittavat kaiken huomionsa muiden autoilijoiden käyttäytymiseen. Sääntöjen noudattamisesta on tullut pakkomielle, kun oman ajosuoritukseen keskittyminen, ja sen hoitaminen turvallisesti ja sujuvasti tuottaisi paljon paremman liikenteen sujuvuuden sekä pääkaupunkiseudun kaupunkiajossa että yleensä maanteillä.

En kadu sitä ajan menetystä, joka on syntynyt ajamalla 40,000 km vuodessa "liian hitaasti". Mutta yhteiskunnalla ei saisi olla varaa tuhlata satojen tuhansien autoilijoiden arvokasta työaikaa naurettavan mataliin nopeusrajoituksiin tai turhanpäiväisiin liikkumisen rajoituksiin.

Ja jos "kiire" on mukamas liikennesääntöjä rikkovien autoilijoiden tekosyy, miksi sitten kukaan esimerkiksi lentää lentokoneilla? Eikö kaikki liikkuminen kannattaisi siirtää härkävankkureille, jos "kiire" on muka pelkkä tekosyy?

Jos sujuva autoilu on kriminalisoitu, eikö kukaan huomaa, että liikenteessä tuhrautuu jokaiselta autoilijalta jopa kymmeniä työpäiviä joka vuosi? Onko suurempaa aikaresurssien tuhlausta kuin tämä?

Ei kommentteja: