maanantai 21. huhtikuuta 2008

Kriisinhallinta onnistui - vihdoinkin

Järkyttävät kuolonuutiset Espanjan Malagan suunnalta ovat pysähdyttäneet jälleen suomalaisia. Sukulaisten ja tuttavien ohella myös satunnaiset matkailijat surevat näennäisen sattumanvaraista kohtalon kättä, joka voisi tuottaa kenelle tahansa kuoliniskun joskus tulevana hetkenä.

Yhteisen surun ja järkytyksen keskellä eri tahot ovat osanneet tällä kertaa reagoida nopeasti ja taitavasti. Aurinkomatkat ja Finnair toimivat viikonlopun aikana välittömästi, ja toimitusjohtaja Jukka Salama oli läsnä siellä missä häntä tarvittiin, viikonlopusta tai kellonajasta välittämättä. Uusi ulkoministerimme Alexander Stubb osasi eläytyä kärsivien suruun ja antoi valtiolliselta taholta henkistä tukea vaikealla hetkellä. Avustavat lennot saatiin ilmaan nopeasti, ja kriisiapu oli perillä ajoissa. Hyvä ja kiitos!

Jatkossa on oikeus luottaa siihen, että me suomalaiset voimme saada apua jos jotakin kauheaa tapahtuu.

Toisin oli tsunamin iskiessä.

Tsunamin iskiessä Suomen ulkoministerin haastattelua odoteltiin useammassa kuin yhdessä suomalaiskodissa. Yksi niistä oli minun kotini. Ennakkotietojen mukaan Suomen ulkoministeri selviytyi hienosti BBC Worldin haasteellisesta HardTalk-haastattelusta.

Selviytyminen tarkoitti tässä tapauksessa sitä, että silloinen ulkoministeri onnistui nenäkkäästi puolustamaan pahennusta herättänyttä juutalaisvaltion vastaista lausuntoaan sekä Suomen noloa erityisasemaa Venäjä-suhteissa. Oliko ulkoministeriö siis tyytyväinen tapaninpäivän 2004 saavutukseen?

Tsunamin aiheuttama suru oli monikymmenkertainen Malagan suureen bussionnettomuuteen nähden. Kun silloinen ulkoministeri vihdoin pääsi julkisuuteen laukomaan mielipiteitään, hänen esiintymisestään jäi kylmä, nenäkäs ja piikittelevä vaikutelma.

SanomaWSOY-konserniin kuuluva Ilta-Sanomat päätti julkaista mielipidekirjoituksen, jossa syyllistettiin uhreja (tyyliin "mitäs menivät...") ja paheksuttiin, että uhreja kuljetettiin katastrofialueelta takaisin kotimaahan.

Tsunamin tuhovoiman ymmärtämiseen olisi riittänyt yhteydenotto matkaopaskustantajalle. Tai vaihtoehtoisesti pikasoitto Finnmatkojen tuotepäällikölle tai oikeastaan kenelle tahansa suomalaiselle, joka oli ollut Khao Lakissa itse.

Tsunamin matematiikka meni näin: 5 metriä korkea aalto, Khao Lakin korkeus meren pinnasta: 0-1 metriä. Tuo matematiikka tarkoittaa sitä, että Khao Lakissa on kuollut ihmisiä.

Tämä matematiikka jätettiin laskematta, ehkä sen takia, että yksikään ulkoministeriön vastuullinen taho joko tuntenut maantietoa tai osannut kysyä niiltä, jotka tuntevat asioita ja paikkoja. Tsaarin-aikuinen valtakoneiston itsetietoisuus olisi pitänyt vaihtaa jo ajat sitten kansanvaltaiseen asiantuntijakonsultaatioon, saatikka sitten 2000-luvun matkailun kasvun tapauksessa.

Hyvä kriisinhallinta tarkoittaa paikan päälle olevien, tai muuten alueen tuntevien välitöntä konsultointia.

Malagan tapauksessa monet paikalla olleet toimittajat antoivat välittömät lausuntonsa paikan päältä.

Ministeri antoi myötätuntoa ja tukea sureville.

Matkanjärjestäjä lähti töihin lauantai-iltana.

Koneet valmistettiin lähtöön välittömästi.

Tällä kertaa asiat hoidettiin oikein.

Kiitokset kaikkien omaisten, tuttujen, sukulaisten, Espanjan-suomalaisten, matkailuväen, kaikkien suomalaisten puolesta!

Ei kommentteja: